9 tips om je LinkedIn-profiel een boost te geven

Heb je al een LinkedIn-profiel, maar gebruik je het zelden? Of was je van plan om een LinkedIn-profiel te maken? Lees hier hoe je je profiel in de verf zet!


 

LinkedIn logo

Linkedln is een gratis virtueel sociaal netwerk voor professioneel gebruik. Je kan een profiel aanmaken met informatie over je huidige en vroegere job(s), te vergelijken met een online CV. Door connecties met profielen van anderen aan te gaan, kun je een zichtbaar netwerk opbouwen. LinkedIn is een steeds vaker gebruikt instrument om een job te vinden.

 

1. Foto

  • Zorg voor een goede, professionele foto. Profielen met een foto worden 7 keer vaker bekeken dan profielen zonder foto.

 

2. Je kopregel, een eerste blik

  • Noteer hier je naam en functietitel, liefst met de naam van het bedrijf waar je werkt. Als dat een onbekend of klein bedrijf is, voeg dan toe welk soort bedrijf het is.

 

3. Contactgegevens

  • Vermeld hier je telefoonnummer en e-mailadres. Op die manier kunnen werkgevers je contacteren voor werk. Vermeld eventueel websites (bv. Van je huidige werkgever of vrijwilligerswerk) of link naar je Twitter account

 

4. Samenvatting

  • Om je profiel aantrekkelijk te maken is het cruciaal dat je een samenvatting schrijft. Maak een ‘persoonlijk merk’ van jezelf. Vertel over je specifieke kennis of speciale werkervaring. Schrijf eventueel ook voor welk soort werk je beschikbaar bent. Een goede samenvatting spoort aan om verder te lezen.

 

5. Een verhaal

  • Zorg dat alles wat je over jezelf schrijft in overeenstemming is met elkaar en als een verhaal klinkt. Probeer ook te vertellen hoe je van A naar B ging.

 

6. Werkervaring en vaardigheden

  • Leg uit welke werkervaring en vaardigheden je hebt. Vertel kort wat je vroegere functies waren en wat je voor je organisatie/bedrijf deed. Maak heldere en bondige zinnen.

 

7. Aanbevelingen

  • Zorg voor minstens drie aanbevelingen (referenties), van oud-collega's, klanten of voormalige werkgevers, die versterken je profiel en maken beter vindbaar.

 

8. Zorg voor trefwoorden (keywords) in je profiel

  • Gebruik in je volledige profiel een aantal kernwoorden. Zo ben je beter vindbaar via google of andere zoekmachines.

 

9. Maak gebruik van een gepersonaliseerde LinkedIn-url

  • Deze is gemakkelijker te onthouden en hierdoor ben je ook beter te vinden.
  • Klik bij je profiel op ‘bewerken’. Klik dan naast je persoonlijke link op ‘bewerken’. Klik vervolgens in de rechterkolom op ‘URL van uw openbare profiel aanpassen’.

 

--> suf naar www.linkedin.com